Työttömyysturva uudistuu syyskuussa

Syyskuun 2024 alusta alkaen tulee voimaan merkittäviä muutoksia työssäoloehtoon ja ansiopäivärahan määrään. Muutokset eivät vaikuta ansiopäivärahan hakemiseen.

Ansiopäivärahan porrastus

Ansiopäivärahan määrä porrastetaan, eli sen määrä alkaa laskea työttömyyden pitkittyessä. Ansiopäiväraha säilyy täytenä ensimmäisen 40 päivän ajan, ja tämän jälkeen se alenee 80 prosenttiin. Kun ansiopäivärahaa on maksettu 170 päivää, putoaa se 75 prosenttiin alkuperäisestä. Porrastus koskee ainoastaan niitä henkilöitä, jotka täyttävät työssäoloehdon 1.9.2024 jälkeen ja joiden työssäoloehto on 12 kuukautta. Muutokset eivät siis heti vaikuta henkilöihin, joiden ansiopäivärahan enimmäisaika (300, 400 tai 500 päivää) on alkanut ennen 2.9.2024. Heidän kohdallaan muutosta aletaan soveltaa vasta sitten, kun työssäoloehto täyttyy uudestaan 2.9.2024 tai sen jälkeen.

Lue lisää työttömyyskassa Aarian sivuilta.

Työssäoloehto

Voit saada ansiopäivärahaa, jos olet täyttänyt työssäoloehdon työttömyyskassan jäsenyyden aikana. Työssäoloehto voi koostua useista työjaksoista, mutta työssäoloehdon tulee täyttyä tarkastelujakson aikana. Työssäoloehtoon voidaan lukea vain sellainen työ, jonka palkasta on maksettu sosiaaliturvamaksut ja toimitettu ennakonpidätys. Lisäksi työstä maksetun palkan on täytynyt olla työehtosopimuksen mukaista. Jos alalla ei ole työehtosopimusta, kokoaikatyön palkan on oltava vähintään 1 399 euroa kuukaudessa vuonna 2024.

Työssäoloehto 2.9.2024 alkaen

Työssäoloehtoa pidennetään 26 viikosta eli noin 6 kuukaudesta 12 kalenterikuukauteen 2.9.2024 alkaen. Muutoksen myötä työssäoloehdon täyttymiseen tarvitaan 12 työssäoloehtokuukautta. Työssäoloehdon pituus on poikkeuksellisesti kuusi työssäoloehtokuukautta, jos työssäoloehto täyttyy 1.9.2024 jälkeen palkkatukityöstä, velvoitetyöstä tai työllistämisvelvoitteen perusteella järjestetystä palvelusta.

Uutta 12 kalenterikuukauden työssäoloehtoa käytetään, jos olet työskennellyt 1.9.2024 jälkeen ja kerryttänyt tällä työllä vähintään puolikkaan työssäoloehtokuukauden. Kalenterikuukausi kerryttää työssäoloehtoa, jos sen aikana on maksettu palkkaa vähintään 930 euroa. Puolikas työssäoloehtokuukausi kertyy, jos palkka on vähemmän kuin 930 euroa, mutta vähintään 465 euroa.

Työssäoloehdosta lisää Työttömyyskassa Aarian sivuilta.

Sinua voisi kiinnostaa myös

Työmarkkinajärjestöjen keskustelut uudesta työmarkkinamallista keskeytyivät keskiviikkona

Keskustelut keskeytyivät SAK:n tuotua pöytään maan hallituksen ohjelmassaan kaavailemia muita työelämän heikennyksiä. KTK:n jäseniä edustavan JUKOn lähtökohta oli, että neuvottelut keskittyvät työmarkkinamalliin, mikä jo sekin on riittävän haastavaa. Neuvottelujärjestö ei edelleenkään hyväksy lakiin säädettävää vientivetoista palkankorotusmallia. Edellytämme myös, että hallitus ei vie malliaan eteenpäin. Julkisalojen laahaavaa palkkakehitystä ei voi lukita vientialojen palkankorotustasoon. Neuvotteluissa palkoista on

JUKOn toiminnanjohtajaksi on valittu Jouni Vattulainen